11 augustus negende fietsdag

11 augustus 2023 - Saint-Just-d'Ardèche, Frankrijk

We werden wakker met het nieuws dat onze Appie in de fik stond🙀😭. We hebben overwogen direct naar huis te gaan, maar ja, wat kun je doen...

De camping mevrouw kwam keurig een ontbijtje brengen op ons kampeerplekje en we konden al voor negen uur op pad. Op het menu stond een dikke 60 km met flinke wind mee. Eitje dus. Maar die hitte ... In de ochtend ging het nog wel gelukkig.

We begonnen de etappe met een stuk langs een van de grootste kerncentrales van Frankrijk. Vier enorme koeltorens en reactoren. Op een van de torens een tekening van een spelend kind om te laten zien dat het goed is voor de natuur ..

DSCN1783~2En ernaast een grote windmolen als " excuustruus" DSCN1782

Na vijf kilometer kwam het hoogtepunt al van deze etappe. ( Volgens het boekje dan). Een hangbrug voor voetgangers en fietsers. De passarelle Himalayenne.  339 meter lang en heel erg doorzichtig... Het was vroeger een hangbrug voor verkeer maar is twee keer ingestort door en vrachtwagen. Ze hebben er in 2013 een fietsbrug van gemaakt. We hebben trouwens best veel bagage...als dat maar goed gaat

DSCN1788

In het boekje stond ook dat het afgeraden werd voor kinderen met hoogtevrees. Hoezo alleen kinderen? Met sterke wind werd hij afgesloten. Het waaide flink, dat wel, en tot grote schrik voor Tineke was hij open. Voor ons ging een groep fietsers er fietsend doorheen. Tineke wilde lopen. Na een meter of 20 begon ze wel wat te aarzelen maar ik heb gesommeerd door te lopen en niet naar beneden te kijken.

DSCN1786

De brug wiebelde flink ..ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel spannend vond.

DSCN1784

Aan de overkant viel er en klein lastje van de schouders.

Door de wind mee vlogen we over de perfecte fietspaden en al voor 12 uur zaten we al flink over de helft. We reden langs de camping die we eerst op het oog hadden. We kregen echter te laat een reactie dat ze plek hadden. We hadden al iets anders geboekt.

De route was verder prachtig. Af en toe kregen we het idee dat we door de tropen reden , ook door de flinke hitte inmiddels

DSCN1796

DSCN1795

DSCN1793

We reden over de brug naar Pont St Esprit. Een monumentale brug van 900 jaar oud van bijna een kilometer lang.

IMG_20230811_202353

In Pont St Esprit hebben we een hotelletje. Tineke werd nog gebeld door de camping. Waar we bleven..😋 Boven een prima bar/restaurant. Lekker gegeten en even door het stadje gewandeld.

Aparte plaats wel. Veel horeca, maar ook veel stoere jongens in te oude auto,s.

IMG_20230811_201359~2

We hebben vandaag wel de bevestiging gehad van cycletours dat we een week eerder teruggaan. Het wordt gewoon te warm om op de fiets te zitten. En bovendien zijn we ook gewoon klaar met de route. We kijken in Nederland nog wel even wat we doen daarna.

Morgen Avignon. Een korte rit, 40 km, maar met wind tegen .. en in de middag 35 graden.

1. Andrea:
    11 augustus 2023