12 augustus , 10e fietsdag

12 augustus 2023 - Avignon, Frankrijk

Vandaag staat Avignon als bestemming van de dag. We ontbeten in het restaurant van het hotel op het terras,  terwijl naast ons een enorme markt werd opgebouwd. We weten nu ook dat een espresso met een laagje melk een noisette heet. Het is in Frankrijk zoeken naar een koffie  als je geen zwarte espresso wil , maar ook niet zo een bak met heel veel melk. Met onze opgelade fietsen manoeuvrerend door de marktkramen verlieten we het stadje. Met een grote voorraad water. Want dat is mijn angst om zonder water te komen zitten. We fietsen vaak grote stukken,  zonder dat je iets tegenkomt. De ochtend is goed te doen met de warmte en tussendoor korte drinkstops. We fietsen ook een heel stuk op een paralel weg met de A7. Niet mooi, maar ook wel grappig. Vandaag was de route wel opletten,  omdat de Rhone Route nog niet overal goed was aangeven,  maar goed gegaan.

We kwamen ook langs het ministadje Caderousse. Het stadje met ongeveer 2500 inwoners is volledig ommuurd door een 3 meter hoge muur. Slechts twee ingangen. Dit om bescherming te geven aan de Rhonevdie nogal een buiten de oevers treedt. Bij het gemeentehuis stond ook een plakkaat met hoe hoog het water heeft gestaan. De Rhone is eigenlijk best imposant. Heel erg breed. We gaan diverse maken naar de overkant, wat dan weer deze kant is en vice versa.  Welgeteld 6 bruggen hebben we gepasseerd.  In het fotoboek van deze vakantie komt 1 pagina met foto's waarop ik op een brug rijd. Tegen de lunch kwamen we in Roquemaure in een festiviteit terecht.  Het bleek een soort van stierenrennen. 1 stier, 4 of 5 paarden , die de stier insloot en mannen die aan de stier hingen en veel testeron. En veel publiek.  Daarna was het niet ver meer naar de camping en hoefden we gelukkig niet te wachten tot de receptie open ging.  Dat is meestal wel zo, en lastig als je al vroeg op pad gaat voor de warmte en dan tot 4 uur moet wachten.  We staan op een soort glamping,  maar ook leuke plekjes voor gewone tenten. Lekker zwembad, met ligstoelen en een bar. We denken het hier wel 3 dagen uit te kunnen houden