Zeventiende fietsdag

14 augustus 2022 - Labbeck, Duitsland

Na 2 fijne dagen in het appartement stapten we weer na lang getut op de fiets. Tent opruimen gaat sneller. Lekker windje in de rug  , maar al snel warm, gingen we voorspoedig.

IMG_20220814_093045

Omdat we niet al te ver gaan vandaag,  konden we ons 2 koffiestops veroorloven. Maar de tweede was voornamelijk om het slootwater weg te spoelen,  dat een konditorij inschonk als koffie. Een blinkend espresso apparaat in de winkel,  maar de koffie kwam uit een bravilor uit de keuken. Was een mooie route met industrie op afstand.  Ook langs historische plekken gefietst. Aan het einde van de route reden we door een historisch plaatsje.

Bij Wesel is hotel Wacht am Rhein. In de nacht van 23 op 24 maart 1945 begonnen de geallieerden met Operatie Plunder een groot offensief. Over een breed front staken ze bij Rees, Bislich, Wesel en Dinslaken de Rijn over. Niemand minder dan de Britse premier Winston Churchill liet zich hier samen met generaal Dwight Eisenhower en veldmaarschalk Bernard Montgomery op 25 maart symbolisch fotograferen.

09b482f0-05f1-11ea-a0ca-81fdaf6efa8c

Dit is het hotel.

DSCN1696

Xanten. Beide dachten hier al eerder te zijn geweest, maar we herkenden niets. Voor het eerst een ijscoupe genuttigd bij een ijssalon.  In Duitsland hebben ze veel ijssalons en dat wordt al tijdens de koffie genuttigd . We hebben voor vannacht een blokhut op een hoeve.

IMG_20220814_182731

Het lijkt of we de enige zijn, maar het staat vol met auto's. Beetje vreemde omgeving. Maar voor 1 nacht prima. En we hebben festverlichting .

16605063483037632334609500828662

Morgen fietsen we  Nederland weer in!

1. Rob:
    15 augustus 2022