Dertiende fietsdag

9 augustus 2022 - Remagen, Duitsland

Het appartement weer netjes achtergelaten. Door een stil Koblenz weer verder langs de Rijn. Maar eerst de Moezel oversteken. Vraag me wel de hele tijd af waarom de rivier de Rijn blijft heten en niet de Moezel. Ze komen op dit punt samen tenslotte.  De Mijn? Of Rijsel. Ach.

We houden het op de Rijn. We hebben ons eerste koffieshop in Andernach. Een leuk plaatsje met en oud pleintje. Omdat we maar een relatie kleine etappe hadden hebben we uitgebreid koffie gedronken met eindelijk een taartje!

IMG_20220809_134246

IMG_20220809_120132

Daarna verder. Bij Andernach is een natuurlijke geiser. Geysir. Niet met heet water maar met koud water. We probeerden er bij te komen maar dat lukte niet, wel konden we de geysir zien. Met daartussen achtereenvolgens een spoorbaan, een autoweg en een riviertje. ... Dan maar een plaatje van internet.

20160816_Geysir_Andernach_41

Vlak voor ons einddoel even gelunched op een bankje met naast ons een local die op een accordeon aan het oefenen was..rustgevend..

We waren bijna bij ons einddoel toen de weg een omleiding aangaf. We waren bij de Ahr. Vorig jaar was dit lieflijke riviertje een verwoestende stroom met tientallen doden tot gevolg. Niet alleen In Schuld, dertig kilometer verder maar ook in Donzig waar we doorheen fietsten. De gevolgen waren nog goed te zien. We werden er doorheen geleid door een man op een fiets die ons wees hoe we moesten fietsen. Hij vertelde dat bij een tehuis voor gehandicapte kinderen 12 mensen omgekomen waren. Bizar, een jaar later staat hetzelfde riviertje nagenoeg droog.

Een leuke camping weer, met gezellige andere fietsers. We hebben wat ervaringen uitgewisseld. En een biertje aan de Rijn natuurlijk!

IMG_20220809_165003